13. mars arrangerte MarkedsPartner Inbound-dagen for femte år på rad. 220 markedsførere og ledere var samlet på Oslo Plaza til en fagdag som stadig flere ser på som en viktig arena når det gjelder digitale trender, markedsføring, CRM, og ikke minst, nyttig erfaringsutveksling. Det synes vi er gøy!

Tilgjengelig, personalisert, relevant, verdiøkende, tillitsfullt

Dette var ord som gikk igjen i mange av dagens foredrag. Det handlet om tillit og fornøyde kunder. Når innhold skal produseres, må du tenke personlig og tilpasse det til formål og kanal. Unngå å forstyrre med irrelevant reklame. En annen forutsetning for suksess er å ha ledelsen med seg. Det var David Aleksandersen fra Dataton tydelig på under erfaringsutvekslingen fra scenen, hvor også Assa Abloy, VB og Hallingplast deltok. Han var heller ikke den eneste som trakk inn ledelsen. Det kom også fram under paneldebatten senere på dagen:

Har du en ledelse som ikke skjønner hvor viktig data har blitt for markedsføring, må du få orden på det først.

Flere norske bedrifter har en digital strategi for markedsføring

MarkedsPartner presenterte også noen funn fra en undersøkelse vi har gjort i samarbeid med Norstat for å kartlegge den digitale modenhetsgraden for markedsføring og salg i det norske næringslivet. 57 prosent av norske bedrifter sier at de har en digital strategi for markedsføringen sin, og selv om mange fortsatt har en vei å gå, er dette bedre tall enn en tilsvarende undersøkelse som ble omtalt i Dagens Næringsliv i 2017, hvor kun én av fem bedrifter sier de har en digitalstrategi. I MarkedsPartners undersøkelse kom det dessuten frem at 16 prosent sier de har en strategi som ikke er nedskrevet. Det vil i praksis si at det er vanskelig å forankre og følge den opp. Har ikke din virksomhet en digital strategi nedskrevet, bør kanskje 2019 være året du får det på plass?

Samhandling: Salg og markedsføring er to sider av samme sak

Salg og markedsføring må jobbe tett sammen og bruke data fra CRM-systemet for alt det er verdt. Og de bør inkludere dem som skal følge opp kundene etter salg. Kundeservice bør nemlig heller ikke gå upåaktet hen dette året, og spesielt ikke den som foregår i SoMe-kanalene.

Kunder kjøper ikke lenger varer og tjenester først og fremst basert på reklame, men tar avgjørelser ut fra hva venner og bekjente sier. Dette har også HubSpot tatt til seg, noe Susanne Rönnqvist Ahmadis poengterte i sitt foredrag om hvorfor den tradisjonelle salgstrakten har blitt byttet ut med svinghjulet, hvor fornøyde kunder er drivkraften som holder hjulet i gang.

Om å tørre å feile

Flere var også innom det å tørre å feile, blant annet foredragsholder Marianne Stjernvall fra Tui, som snakket om testing av websider og konverteringsoptimalisering. Hun hadde følgende råd: Ikke stol på magefølelsen din. Test alt. Alltid. Og for å bruke hennes egne ord: «Show off bad stuff, encourage failing, learn about data, listen to users.»

Eide og leide kanaler

I den avsluttende paneldebatten, hvor Facebook, DNB, MarkedsPartner og Mediacom deltok, ble det diskutert hvor og hvordan en får oppmerksomhet i dagens marked, og om dette bør skje gjennom eide eller leide kanaler. Konklusjonen kan oppsummeres med Ole Brumm: Ja takk, begge deler! Bruk egne kanaler for å ha kontroll på eget innhold - og bruk kanaler som Facebook og LinkedIn for å spre budskapet ytterligere.

Følg med på inbounddagen.no for informasjon om neste års konferanse. Vi kommer også til å publisere foredragene og debattene fortløpende, så følg med i innboksen din (bruk dette skjemaet for å oppdatere din profil og dine preferanser for kommunikasjon fra oss).