— Fokus på teknologi gjør at mange går glipp av hovedpoenget med digitalisering, mener leder, foredragsholder og forfatter av boken Digital endringsledelse, Tore Berntsen. Han opplever at forvirringen er til å ta og føle på hos ledere i både store og mellomstore selskaper.
Digitaliseringen av metoder og prosesser i arbeidslivet blir for ofte en debatt om teknologi, erfarer Berntsen. Han er daglig leder av digitalbyrået MarkedsPartner og møter stadig ledere som blir forvirret av buzzord som kunstig intelligens, internet of things, API, roboter og big data.
— Husk at dette kun er verktøy for å oppnå hensikten med digitalisering, nemlig økt lønnsomhet eller redusert risiko gjennom endringsledelse og transformasjon, sier Berntsen.
Digitalisering lønner seg
— Ny forskning fra MIT blant 800 selskaper på tvers av bransjer og geografi viser at de som har digitalisert virksomheten sin har 16 prosentpoeng høyere lønnsomhet enn andre i samme bransje, sier Berntsen.
De såkalt «future ready» virksomhetene kjennetegnes av eksepsjonelt god kundeopplevelse, de ser på data som en strategisk eiendel og har investert i standardiserte, skybaserte forretningssystemer.
Se mer i denne videoen, hvor Berntsen forklarer fire strategier for hvordan man kan forberede seg for den digitale fremtiden:
Data er den nye oljen
— Teknologien er ikke den nye oljen, men dataene vi kan utvinne fra den, påpeker Tore Berntsen. «Hemmeligheten ligger i å integrere egne digitale kanaler med forretningssystemer som HubSpot, Marketo eller Pardot.
— Det åpner for å omsette disse dataene til å skape de ekstra gode brukeropplevelsene, bedre produkter og tjenester og smartere markedsføring - markedsføring som oppleves som relevant for målgruppen og som treffer dem der er i sin kjøpsprosess, sier han.
På dette området jobber MarkedsPartner med flere store og små selskaper, som i sine nisjer og bransjer er i ferd med å skape betydelige forsprang på sine konkurrenter.
Gir ut gratis bok om digital endringsledelse for styrer og toppledere
Berntsen publisert nylig e-boken «Digital endringsledelse» som skal gjøre toppledere og styremedlemmer mer forberedt på digital disrupsjon.
— Målet med boken er å hjelpe dem til å forstå mulighetene med digitalisering av forretningsprosessene for salg og markedsføring , forklarer forfatteren. «Digital endringsledelse» er lastet ned snart 4 000 ganger. Den kan lastes ned gratis her.
— Boken er basert på forskning, og jeg har forsøkt å holde den så kort og konsis som mulig. Og ikke minst praktisk, så travle ledere har tid til å lese den. Boken inneholder også en analysemodell som ledere kan benytte for å måle selskapets digitale modenhetsgrad innen salg og markedsføring. Det er her de fleste konkurranseutsatte norske virksomheter etter min mening har mest å hente, mener Tore Berntsen.