InterimLeder

– Veksten vår kommer fra inbound marketing

Interimleder AS har leid ut erfarne toppledere, mellomledere og prosjektledere siden 2001. Som markedsledere innen nisjen interimledelse har selskapet befestet og styrket sin posisjon med inbound marketing som strategi. Adm. direktør Vegard Rooth forteller at satsningen har gitt dem retning i salgsarbeidet og at veksten i omsetningen deres nå kommer fra inbound.

«Vår approach til inbound marketing er at vi kan nå flere potensielle kunder enn ved kun å spise flere lunsjer. Vi kan gjøre det hver dag hele året og kanskje bare nå 250 mennesker. Nå når vi mange tusen gjennom Interimlederbloggen og hjemmesiden vår. 45 prosent av salgsomsetningen vår kommer fra gjenkjøp, men hele 25 prosent kommer fra digitale kanaler, så veksten vår kommer fra inbound.»

  Vegard Rooth, Adm. direktør, Interimleder AS

Vi ble introdusert for inbound marketing og salg høsten 2014, da jeg satt i styret, og vi fikk Stig Hammers brennende forklaring på Østmarksetra om at dette var framtiden. Vi satset, og ni måneder senere begynte vi å se resultater, sier adm. direktør i Interimleder AS, Vegard Rooth. I 2017 økte de salgsomsetningen med 71 prosent.

25 prosent av omsetningen kommer fra digitale kanaler

– Min approach til inbound marketing er at vi kan nå flere potensielle kunder enn ved kun å spise flere lunsjer. Vi kan gjøre det hver dag hele året og kanskje bare nå 250 mennesker. Nå når vi mange tusen gjennom Interimlederbloggen og hjemmesiden vår, fordi vi har såpass mye kvalitetsinnhold som er synlig på Google. 45 prosent av salgsomsetningen vår kommer fra gjenkjøp, men hele 25 prosent kommer fra digitale kanaler, så veksten vår kommer fra inbound.

Blogging og seminarer gir gjensidig forsterkende effekt

 Inbound marketing er en viktig del av vår totale markedsmiks, som også består av andre former for innhold, som for eksempel seminarer og vårt årlige arrangement, Interimdagen. Vi når årlig mange hundre mennesker gjennom seminarene våre og ser helt tydelig at blogg- og seminarsatsningen har en gjensidig forsterkende effekt. Seminardeltagere kommer fra blogglesere og vice versa. En glitrende kombinasjon!

 Vi rekker ikke ringe leads før de ringer oss

 De mest interessante leadsene for oss er de som leser bloggen vår jevnlig. Trenden er at vi slipper å ringe dem, for de ringer oss i stedet. Og så melder de seg på seminarer. Dette er midt i blinken-folk for oss, noe som igjen har ført til flere salgskvalifiserte leads. Det har også gitt oss mer retning i det konkrete salgsarbeidet, hvor vi har blitt mer rådgivende. Vi ser nå at det har båret frukter i form av en formidabel økningen i salget, forteller Rooth.

Hør mer om Interimleders inbound-reise i Vegard Rooths foredrag på Inbound-dagen 2018:

Vår rolle: Rådgivning innen digital markedsstrategi og innholdsproduksjon, interaksjonsdesign, implementering av inbound marketing

Teknologi: HubSpot

Se løsningen live: http://blogg.interimleder.no ›