SEO (forkortelse for «Search Engine Optimization», søkemotoroptimalisering på norsk), er en digital markedsføringsmetode som øker mengden trafikk, eller forbedrer kvaliteten på trafikken til en nettside.
Crawlers
Søkemotorer benytter seg av «crawlers» som samler inn informasjon om tilgjengelig innhold på internett. Dette innholdet tas med tilbake til søkemotoren og indekseres. Denne indeksen blir deretter pålagt en algoritme som forsøker å knytte dataen opp mot søkene som gjennomføres av brukerne av søkemotoren.
Nøkkelord
Nøkkelord (eller «keywords» på engelsk) er spesifikke fraser eller ord som beskriver innholdet på en nettside. Innen SEO brukes nøkkelord aktivt som en del av innholdsproduksjonen for å øke trafikken inn til nettsiden. Generiske nøkkelord, som «programvare», er ofte vanskelige å rangere høyt på. Derfor brukes ofte «lange nøkkelord», lengre og mer spesifikke søkefraser, for å rangere høyt i søkemotorene og øke kvaliteten på trafikken.
NoFollow-linker
NoFollow er en HTML-kode som kan legges til en link for å vise søkemotorene at linken ikke skal følges av «crawlers». Det ble opprinnelig utviklet for å motvirke spam og misbruk av SEO, og brukes ofte i tilfeller der det linkes til innhold på nettsider en ikke kan gå god for. (NoIndex-linker)
Kanoniske URL-er
Kanonisk URL (eller canonical URL) er en metode for å vise søkemotorene at lignende URL-er er én og samme. Det brukes for å unngå at duplisert innhold ikke påvirker rangeringen i søkemotorene. Det er særlig mye brukt av nettsteder som gjør produkter og innhold tilgjengelig fra flere ulike adresser, eller syndikerer innhold – det vil si å republisere innhold på nettsteder til tredjepartsaktører.