Din guide til HubSpot

Denne guiden til HubSpot er publisert av MarkedsPartner, et ledende digitalbyrå og offisiell HubSpot Diamond Partner. Siden blir oppdatert fortløpende. Siden er lang, så bruk menyen under for å navigere.

1. Hva er HubSpot?

HubSpot er en ledende programvare for markedsføring, salg og kundeservice, som hjelper bedrifter med å tiltrekke besøkende, generere leads, salg og begeistrede kunder. HubSpot er en skybasert SaaS-løsning og er 100 % tilpasset inbound-metoden. HubSpot ble grunnlagt i 2005, av Dharmesh Shah og Brian Halligan, og har i dag over 2 600 ansatte. 

I denne videoen gir markedssjef i MarkedsPartner, Erlend Førsund, deg en introduksjon til HubSpot:

2. Alternativer til HubSpot

Det finnes mange programvarer som gjør deler av det HubSpot gjør. De mest sammenlignbare plattformene, som ofte vurderes opp mot HubSpot, er Salesforce Pardot, Marketo, Oracle Eloqua og Adobe Marketing Cloud.

» HubSpot vs. Marketo: Hvilket marketing automation-system er best?

3. Hvorfor velge HubSpot?

1. Eierskap til og anvendelse av brukerdata
En viktig årsak til at mange bedrifter velger HubSpot er forvaltning av operasjonelt anvendbare data. I stedet for å ha et titalls ulike applikasjoner (for e-post, sosiale medier, blogging, CRM, nettsted osv.), hvor data lagres spredt i siloer og ikke "snakker" med hverandre, har man alle de samme applikasjonene i en og samme løsning (HubSpot), og dermed alle data. Med eierskap til virksomhetens data og kunnskap om kunder og kontakters digitale atferd, har man et konkurransefortrinn som gjør det enklere å skape verdi for kundene og øke avkastningen på markedsføring og salg. 

2. Vekstplattform
HubSpot er en plattform for bedrifter som ønsker å skape vekst gjennom å digitalisere, effektivisere og skalere markedsføring, salg og kundeservice. Programvaren støtter hele kundelivssyklusen, er tilpasset måten kunder i dag kjøper på, og er derfor et naturlig førstevalg for organisasjoner som jobber etter inbound-metoden.

3. Stort partnernettverk i Norge
Per oktober 2019 er det 32 sertifiserte HubSpot-partnere i Norge. MarkedsPartner er en av to som har Diamond Partner-status, som er det høyeste nivået. Det finnes også en brukergruppe for HubSpot-brukere i Oslo: HubSpot User Groups Oslo, som ble stiftet i 2015. Den har siden 2015 vært ledet av MarkedsPartner og samles én gang per kvartal.

4. Markedsleder
Med mer enn 56 500 kunder i mer enn 100 land er HubSpot verdensledende i kategorien marketing automation (30 % av markedet) – og ble i 2018 tildelt Expert’s Choice Award av FinancesOnline, etterfulgt av blant andre Salesforce Pardot (2. plass) og Marketo (7. plass).

5. Kompetansebygging
Som kunde av HubSpot får du og din organisasjon tilgang til en rekke nettbaserte kurs og sertifiseringer via HubSpot Academy. Temaene omfatter ikke bare HubSpot sine produkter, men også content marketing, email marketing, inbound marketing og salg, bloggstrategi, sosiale medier og så videre. Undervisningen er basert på videoforelesninger og understøttet av en stor database av artikler oppdatert med beste praksis både på fag og verktøy.

6. Skybasert og jevnlig oppdatert
HubSpot er en skybasert SaaS-plattform og selskapet har 110 utviklerteam (september 2019). Oppdateringer skjer på daglig basis og er umiddelbart tilgjengelig i løsningen. HubSpot har også et aktivt brukerforum, hvor brukere kan stemme på funksjonalitet de ønsker seg.

7. Brukervennlig
HubSpot har lagt mye krefter i å utvikle et brukervennlig og intuitivt grensesnitt. Onboarding av nye medarbeidere er dessuten svært enkelt med den gode videobaserte opplæringen HubSpot gir via HubSpot Academy.

4. Hvilke moduler består HubSpot av?

HubSpot er en skybasert SaaS-løsning med ferdige integrasjoner til mer enn 200 applikasjoner. Plattformen er bygget opp med et underliggende CRM og tre hovedmoduler, som kan kjøpes hver for seg, eller samlet, i det HubSpot kaller Growth Suite. De tre modulene er:

  • Marketing Hub
  • Sales Hub
  • Service Hub

HubSpot CRM [gratis]

Som den underliggende databasen som driver alle HubSpot-modulene, er CRM hjertet og sjelen til HubSpot-plattformen. Den går langt utover enkel kontaktadministrasjon og støtter selgerens salgsprosess på en måte som få andre systemer gjør. HubSpot CRM gjør det enkelt å organisere, spore og øke pipelinen din. Den gir deg et oppdatert bilde av hele salgstrakten, loggfører salgsaktiviteten til selgerne automatisk, og gir deg en komplett oversikt over alle de potensielle kundene dine og deres bevegelser i dine digitale kanaler, i sanntid. HubSpot har også en mobil app, hvor selgerne kan jobbe i CRM og hente ut data hvor enn de er på farten.

POPULÆRE FUNKSJONER: Løsning for livechat og chatbots, ticketsystem, e-postmaler, dashboard, sporing og merging av dubletter, rapportering 

PRISMODELL: Gratis. Ubegrenset antall interne brukere. Lagre opptil 1 million kontakter og bedrifter. 

Marketing Hub

En kraftig markedsføringsplattform med all den funksjonalitet en moderne markedsavdeling – liten eller stor, på tvers av landegrenser, språk eller domener – trenger for å skape vekst i trafikk og generere og bearbeide leads.

POPULÆRE FUNKSJONER: Marketing dashboard, marketing automation og workflows, lead scoring, bloggplattform, videohosting, SoMe-posting, administrering av annonser, smart innhold, landingssider, chatbots, A/B-testing 

PRISMODELL: Free €0 – Starter, fra €46/mnd. – Professional, fra €740/mnd. – Enterprise, fra €2 994/mnd.

Sales Hub

Den moderne salgsavdelingens verktøy for å jobbe mer effektivt med de mest interessante og varmeste leadene og redusere salgssyklusene – optimalt både for den enkelte selger og store, internasjonale team.

POPULÆRE FUNKSJONER: Ring direkte fra kontaktkortet, pipeline kanban, fordeling av leads, playbooks, personlige videoer, sporing av e-post, maler for tilbud og e-poster 

PRISMODELL: Free 0 – Starter, fra €46/mnd. – Professional, fra €368/mnd. – Enterprise, fra 1 104/mnd.

Service Hub

Kundeservice-modulen er det nyeste skuddet på HubSpot-stammen. Service Hub gir bedriften en fullstendig oversikt over kundereisen, noe som betyr raskere behandling av henvendelser og fornøyde kunder som blir gode ambassadører.

POPULÆRE FUNKSJONER: Ticket-system, chatbots, livechat, kunnskapsdatabase, 1:1-video, ruting av henvendelser, kundeundersøkelser

PRISMODELL: Free 0 – Starter, fra €46/mnd. – Professional, fra €368/mnd. – Enterprise, fra 1 104/mnd.

HubSpot CMS

HubSpot har også et eget publiseringssystem, som kan kjøpes separat med en startpris på €280/mnd. Med HubSpot CMS kan du bygge nettsteder som er optimalisert for alle enheter, personlig tilpasset den enkelte besøkende ved hjelp av data fra HubSpot CRM og integrert med alle markedsføringsverktøyene dine – rett ut av boksen.

5. Hvilke bedrifter passer HubSpot for?

HubSpot har lenge vært den markedsledende aktøren i SMB-segmentet, for bedrifter med 1 til 200 ansatte. Tradisjonelt har konkurrenten Marketo hatt den største markedsandelen i Enterprise-segmentet, hvor HubSpot tidligere har hatt begrenset funksjonalitet. Dette forandret seg i 2018, da HubSpot på sin årlige konferanse INBOUND annonserte en ny Enterprise-versjon av sin Growth Suite, og for alvor tok steget inn i Enterprise-segmentet av markedet. Med oppdateringene i 2018 har HubSpot blitt et fullverdig alternativ for bedrifter i størrelsen 200 til 2 000 ansatte. 2019 har for HubSpot vært et S-år for HubSpot, som har jobbet mye med å forbedre eksisterende grunnfunksjonalitet, hurtighet og brukervennlighet. 

Se intervjuet MarkedsPartner gjorde med SVP of Product i HubSpot, Christoffer O’Donnell, på INBOUND-konferansen i 2018, hvor han forteller mer om HubSpot og deres satsning på enterprise-segmentet:

Se også intervjuet vi gjorde med Chris på INBOUND19 i Boston, september 2019, hvor han gir en oppdatering på de nyeste oppdateringene i plattformen.  

6. Hvilke integrasjonsmuligheter finnes?

HubSpot Connect

 

Rundt HubSpot finnes et stadig voksende økosystem av programvare-integrasjoner, som HubSpot har tatt inn i sitt Connect-program. Over 200 integrasjoner finnes – alt fra eksterne løsninger for CRM, videohosting, spørreundersøkelser, webinarer, chat, ecommerce og automatisering.

Her er noen eksempler:

  • Microsoft Dynamics CRM
  • Salesforce CRM
  • TwentyThree Video
  • GoToWebinar
  • LinkedIn Sales Navigator
  • Perfect Audience
  • ClearVoice
  • SurveyMonkey
  • Zendesk
  • Shopify
  • Magento
  • Zapier
  • Drift
  • Hotjar

NB: Har du spesielle behov kan MarkedsPartner bistå med tilpassede integrasjoner mot tredjepartsapplikasjoner med REST API i HubSpot til Professional og Enterprise kunder.

7. Hva koster HubSpot?

Prisen på HubSpot avhenger av to faktorer: Funksjonalitet og antall kontakter i CRM. Kjøper du alle de tre modulene til HubSpot (Marketing, Sales og Service) samlet, får du hele deres Growth Suite til 25 prosent rabatt.

HubSpot har en Free- og en Starter-versjon med begrenset funksjonalitet. For de fleste bedrifter anbefaler vi Professional som minimum (Enterprise, hvis du har mer enn 10 000 kontakter i CRM), i alle fall på marketing-modulen – dette for å få tilgang på funksjonalitet som marketing automation, bloggeplattformen, SSL, videohosting og A/B-testing.

Eksempel: Starte med Marketing Hub
Dersom du ikke ønsker å kjøpe hele Growth Suite med en gang, men velger å starte med Marketing Hub (eventuelt som første ledd i en trinnvis implementering), er startprisen €740/mnd. Det inkluderer 1 000 kontakter i databasen. Prisøkningen for hver ekstra 1 000 kontakter er 45/mnd.

For selskaper som har mer enn 50 000 kontakter lønner det seg å kjøpe Enterprise-versjonen. Den har en startpris på 2 944/mnd. (10 000 kontakter). Prisøkningen per ekstra 1 000 kontakter er 9/mnd.

8. Hvordan kjøpe og komme i gang med HubSpot?

Er du interessert i HubSpot anbefaler vi at du tar kontakt med en norsk HubSpot-partner. Prisen på programvaren er den samme om du kjøper direkte fra HubSpot eller via en partner, men du har en rekke andre fordeler:

  • Hjelp fra norskspråklig rådgiver til å velge den optimale HubSpot-løsningen
  • Mulighet for å kjøpe onboarding-tjenester
  • Rådgivning fra norsk partner som har erfaring fra en rekke implementeringer
  • Mulighet til å få bistand til å etablere strategi for satsningen
  • Mulighet til å få bistand til implementering
  • Mulighet å få bistand til drift og innholdsproduksjon

» Skal vi etablere og drifte HubSpot selv eller bruke en HubSpot-partner? (Inboundbloggen.no)

Kontakt oss om HubSpot

Kontaktskjema (3: Bunn av trakt) MP.no /  HubSpot temaside

Beskriv kort hva bedriften gjør, hvilke mål og utfordringer dere har, og hva dere ønsker å få ut av møtet.

Er det OK om vi av og til sender deg gode artikler, tips og relevant info?

For å kunne respondere på din henvendelse trenger vi ditt samtykke til å lagre og behandle dine personopplysninger. Du kan når som helst endre dine preferanser for kommunikasjon. Mer info i vår personvernerklæring.