Intervjuet:

Tore Berntsen: Etter 4 måneder som ny daglig leder

Erlend Førsund 20.10.2015

1. juni startet Tore Berntsen som ny daglig leder i MarkedsPartner. Vi har stilt ham noen spørsmål.

Først av alt, hvem er Tore Berntsen?

Jeg er en idrettsinteressert kar, bosatt på Cicignon i Fredrikstad med samboer, katt og en datter som studerer psykologi på Universitetet i Bergen. På fritiden liker jeg å trene og da helst med ball. Jeg liker meg veldig godt på sjøen og har gleden av å eie en seilbåt som gir mange hyggelige opplevelser.

Etter fullførte studier på Norges Handelshøgskole i Bergen jobbet jeg noen år med forskning parallelt med at jeg underviste på BI og Høgskolen i Østfold.

Jeg startet i IT-bransjen ved en tilfeldighet i 1998 i et amerikanskeid IT-selskap. Jeg fant fort ut at det var spennende å komme inn som siviløkonom i en bransje som den gang var preget av mange teknologer og i begrenset grad kundeorientert.

Fra 1998 og fram til jeg begynte i MarkedsPartner har jeg jobbet i ulike store og små IT-selskaper, de fleste av årene med et fokus på CRM.

Det er nå over fire måneder siden du tok over roret som daglig leder i MarkedsPartner. Hvordan har den første etappen vært?

Den har vært spennende. Litt som å kjøre rally – slik er ofte jobben som daglig leder når vi skal bygge opp et satsingsområde som er nytt for både markedet og oss. Du må kjøre fort – det krever markedet, men ikke så fort at du havner i grøften.

Du kan ikke forvente å ha full kontroll til enhver tid - da går det for sakte. Du må være flink til å lære underveis, reflektere og justere kursen ut fra markedets signaler. Parallelt med dette må du rekruttere riktige ressurser og ivareta operasjonell drift.

Du har jo en bakgrunn fra CRM-bransjen, hvordan ser du på utviklingen for CRM fremover i lys av det som skjer innen inbound marketing? Og hvordan ser du på potensialet for inbound?

Det virker på meg som de store CRM-programvarehusene utvider løsningene sine til å dekke større og større deler av marketing, salg og service. Dette er med tanke på at du skal ha en såkalt single-suite som løser alle behov. Jeg tror det er feil.

En løsning som i utgangspunktet ikke er bygd med hensyn til hvordan kundene i dag orienterer seg og agerer på digitale kanaler vil vanskelig bli god nok. For å gjenbruke rallymetaforen: Du kan kjøre rally med en lastebil, men resultatet blir aldri så godt som med en bil bygget for rallykjøring. Jeg tror vi i MarkedsPartner er veldig tidlig ute med inbound marketing.

Jeg tror de tradisjonelle CRM-programvareleverandørene burde konsentrere seg om det de kan best; Håndtere eksisterende kunder både gjennom effektive salgsprosesser og gode ettermarkedsløsninger.

Å finne nye kundemuligheter gjennom digitale kanaler er et annet spill. Det håndterer de nye aktørene som f.eks. HubSpot mye bedre. Potensialet for inbound er litt avhengig av hvor bredt eller snevert vi definerer området. Slik vi jobber er potensialet stort.

For å få full effekt er det mange tjenesteområder involvert; webutvikling, innholdsproduksjon, Analytics, CRM, søkemotoroptimalisering, forretningsrådgiving, infrastruktur og prosjektledelse. Dessuten er det vår oppfatning at de fleste kunder vil kjøpe løpende produksjon av innhold og innholdsprodukter.

Dette er rett og slett outsourcing av forretningsprosesser og der er potensialet stort. Noen konkrete tall ønsker jeg ikke å opplyse om, men en av de ledende leverandørene av inbound marketing globalt sett har i underkant av 50 løpende oppdragsavtaler.

Du ble jo hentet inn på bakgrunn av et mål om å gjøre MarkedsPartner til landets ledende inbound marketing-byrå. Hvordan har du tenkt til å gjøre det?

For det første vil jeg si at mye av grunnlaget allerede er på plass. Der kan jeg bare rette en stor takk til min forgjenger, og gründer, Stig Hammer. Min jobb nå er å skape en raskere akselerasjon. Gjennom min inntreden har vi fått økt kapasiteten på ledelse. Det gjør at vi kan jobbe mer med vår egen inbound marketing-strategi og operasjonaliseringen av denne.

Vi kommer til å fortsette å følge inbound-metoden på vår egen markedsføring og salg. Det betyr at vi nøye velger ut målgrupper (personas) for vårt innhold, etablerer kampanjer, samt utarbeider innhold og innholdsprodukter våre kunder finner verdifullt.

Jeg kommer også til å bruke mye tid på salg og egne kundeoppdrag. Du blir en mye bedre leder dersom du selv jobber med de samme oppgavene som de du er leder for jobber med. Da vet du hvor skoen trykker.

MarkedsPartner kommer også til å fortsette med kundeseminarer – både frokostseminarer og heldagsarrangementer. Ikke alle i vår målgruppe er faste lesere av bloggen vår, men finner seminarer interessante som faglig påfyll. Vi kommer også til å jobbe opp HubSpots brukergruppe i Norge.

Vi kommer også til å være innovative – utviklingen skjer raskt og vi skal til enhver tid ligge foran våre kunder og konkurrenter. Og så må vi jo også ha de rette folka for å kunne skalere virksomheten.

Hvilke krav setter du til nye medarbeidere i byrået? Hvem er du ute etter?

Du kommer veldig langt med en kombinasjon av gode resultater fra relevante høgskoler (i Norge: NHH, BI, NTNU eller tilsvarende) og et stort engasjement. Utover de rent faglige kvalitetene vil jeg trekke frem fire kompetanseområder til våre drømmekandidater:

Du bør ha et digitalt hode – du er komfortabel med bruk av ulike sosiale verktøy, blogging og web generelt. Skal vi skape forretningsverdier hos våre kunder er det en stor fordel med analytiske egenskaper. I vårt tjenestetilbud ønsker vi i høyest mulig grad kvantifiserte KPI-er som vi hyppig følger opp og coacher kundene på tiltak. Våre ansatte må derfor trives med tall og tallknusing. Vi baserer beslutninger på fakta – ikke intuisjon og synsing.

Vi vil ha kandidater som ønsker å være tankeledere innen sine fagfelt. Inbound marketing dekker så mange fagområder at det er fullt mulig å ta en posisjon som tankeleder i det norske markedet. Søkere som har ambisjoner i en slik retning spanderer vi gjerne en kopp kaffe på!

Dersom du også har et stort eller raskt voksende nettverk av følgere på egen blogg og sosiale nettverk er det en fordel.

Det er også et krav at du er flink til å formulere deg; både skriftlig og muntlig. Hos oss er det faktisk viktigst med god skriftlig formuleringsevne. Du kommer til å bidra på vår egen fagblogg, Inboundbloggen.no, og du må like å lage innhold. Vi har egne forfattere som redaktører, men er pennen din sløv, hjelper det lite.

"De siste fire månedene har vært spennende. Litt som å kjøre rally uten kartleser – slik er ofte jobben som daglig leder når vi skal bygge opp et satsingsområde som er nytt for både markedet og oss."

Tore Berntsen,
daglig leder i MarkedsPartner