Nyheter

Intervjuet:

– Bygg en kultur for kvalitet

Erlend Førsund 04.09.2017

I Katrine Valhammers vokabular er ikke kvalitet en klisje, men et ord som er rikt på mening. Idretten har lært henne mye om å prestere på høyt nivå, og gjennom systematisk og smart trening har hun klart å hevde seg blant de beste. Det har hun tatt med seg inn i stillingen som leveranse- og kvalitetsansvarlig i MarkedsPartner.

Hva gjør en leveranse- og kvalitetsansvarlig? 

– Jeg bistår rådgiver og skal sikre at vi leverer det som er avtalt med kunden, på det nivået kunden forventer. Se på meg som en prosjektstyrer. I en inbound marketing-oppdragsavtale er det mange involverte, og min rolle går blant annet ut på å se det store bildet i hver enkelt leveranse jeg er involvert i. Selv om jeg har kvalitet i tittelen min, så er det et ansvar alle mine kolleger er seg bevisst. MarkedsPartner har alltid hatt tradisjon for å jobbe systematisk og metodisk. Det er en verdi alle har i ryggraden, enten de jobber med utvikling, salg, markedsføring, design eller innholdsproduksjon.

Hva legger du i ordet 'kvalitet'? 

– Det er to sider av ordet. For kundene våre betyr det at vi innfrir, eller helst overgår, forventningene deres. For oss, som skal bygge en kultur for kvalitet, betyr det at vi gjør ting ordentlig, at vi utvikler beste praksiser, og at vi har en langsiktighet i det vi gjør. Evnen til å lande en god ide før man går videre er også en kritisk egenskap. Du skaper mye jobb for alle rundt deg, hvis du ikke ser ting fra start til slutt. Prioritering er en annen viktig egenskap. Vi har alle hørt at det er viktig å lage en plan og følge den. Planer må vi selvsagt ha, men de fleste klarer ikke å gjennomføre alle punktene i en plan. Det er da kvalitetstenkningen kommer inn i bildet, og du må vite hva som er viktig å velge, og hva du bør velge bort.

 

Har du noen konkrete eksempler på det?

– Ja, jeg kan dele noen erfaringer fra sykkelsporten. I 2014 ble jeg valgt ut av bladet Terrengsykkel, som skulle følge meg gjennom ett år. Jeg fikk et skreddersydd treningsprogram og skulle jevnlig rapportere treningsaktiviteten min til min personlige trener. Siden jeg var i en stilling hvor jeg reiste mye, ble tid en utfordring, og det var ikke alle uker det var mulig å følge planen. Jeg lærte meg derfor å plukke ut øktene med best kvalitet. Jeg prioriterte rolige langkjøringer og de hardeste intervalløktene. Som en konsekvens av dette måtte jeg trene en del alene. Jeg hadde ikke anledning til "lapskausøkter", som det fort kan bli, når man trener mange sammen. Man prøver å finne et nivå som skal passe alle, uansett utgangspunkt. Jeg trente nok mindre enn de jeg konkurrerte mot, men til gjengjeld trente jeg smart. Dette året vant jeg blant annet Hennesrittet og fikk en 6. plass i eliteklassen på Grenserittet. Lærdommen er altså at dersom du ikke får gjennomført den opprinnelige planen, så må du spørre deg selv hva som er det viktigste som vil føre deg framover, og velge deretter. Du kan sammenlikne det med et markedsføringsbudsjett. Du kan ha mange planer, men antagelig ikke dekning i budsjettet til å gjennomføre alle ønskelige aktiviteter. Du må velge det som vil ta deg til målet.
 

I artikkelen på terrengsykkel.no uttalte du: "Fortsetter det slik, vinner jeg neste år". Men vi finner deg ikke i resultatlistene påfølgende år. Hva skjedde?

–  En ganske tøff påstand, synes du ikke? Den ble sagt med et glimt i øyet og var ment som et kompliment til Ola Kjøren, som har laget og fulgte opp treningsplanen min. Men som for veldig mange andre: Life happened! Sykkel krever enormt med tid, spesielt om du skal hente ut de siste minuttene som skiller 1. og 6. plass på resultatlisten. Jeg liker å se at det jeg starter på blir gjennomført, og at det gjøres skikkelig. Da jeg kjente på lysten til å få barn, så valgte jeg å sette sykkelen i boden for en periode og fokusere på familie. I dag er jeg mamma til en tøff jente på to år. Så jeg hadde vel egentlig rett, for det føles som en seier!