Intervjuet:

– Hvem som helst kan bli en tankeleder

Maria Pettersson 14.02.2017

Markedssjef i MarkedsPartner, Erlend Førsund, har jobbet med digital markedsføring og innhold i 15 år og er positiv på vegne av mulighetene norske bedrifter står overfor. – Tidspunktet for å ta en ledende posisjon i markedet er nå. Men da må du tenke digitalt, sier han. 

Tenk deg at du ble sluppet i fallskjerm over en typisk norsk bedrift og oppdraget var å hjelpe dem med å øke tilfanget av leads og nye kunder. Hva var det første du ville gjort? 

– Spennende utfordring! Spesielt det med fallskjermen. Vel, først ville jeg ha organisert marked og salg, slik at de jobbet mot de samme målene. Markedsavdelingen bør måles på hvor mange kvalifiserte leads de leverer til salgsavdelingen. Salg tar over ansvaret når en lead blir en reell salgsmulighet. Med det på plass, og et dashboard som viser tall i sanntid, kan ledelsen følge med på hvordan marked og salg bidrar til bunnlinja. Deretter ville jeg bygget en solid digital plattform for salgs- og markedsføringsarbeidet. Den måtte inneholdt et optimalisert nettsted som sikrer at bedriften blir funnet på søk, en mekanisme som bidrar til konvertering av besøk til leads og den underliggende funksjonaliteten for marketing automation, lead nurturing og CRM.

Det ble en del fremmedord på slutten der, men det du beskriver høres unektelig ut som bestanddelene i en inbound marketing-strategi. Stemmer det?

– Helt riktig. Inbound-filosofien bygger på det faktum at kjøpsprosessen har endret seg dramatisk de siste ti årene. Folk er lei av telefonselgere, de overser annonser, og de skyr avbrytende reklame som pesten. Tallene fra Google er entydige. Kjøpsprosessen til folk flest starter i dag med et Google-søk. De gjør sin egen research på nettet før de velger en leverandør fra en shortlist på to-tre kandidater. Inbound marketing er en metode som sørger for at potensielle kunder finner deg tidlig i sin kjøpsprosess, slik at du kan hjelpe og bearbeide dem fram til kjøpsbeslutningen tas. Det er fremdeles få som praktiserer dette, men det er bare et tidsspørsmål før inbound bli normen.

Hvilke resultater kan en bedrift forvente av en inbound marketing-satsning?

– De forventningene vi selv hadde da vi begynte med inbound i 2014, var at vi skulle øke trafikken til våre nettsteder og antall innkommende henvendelser. Det ble mer enn innfridd, for på halvannet år økte vi trafikken med 286 prosent og kontaktdatabasen med 113 prosent. Vi sluttet umiddelbart med utgående salg, og har aldri sett oss tilbake. Siden kompetansedeling i form av blogging er en så vesentlig del av inbound, opplever vi også at kjennskapen til MarkedsPartner har økt betraktelig. Fra å være et ukjent Østfold-byrå har vi blitt et ledende byrå med kunder over hele landet. Våre rådgivere og nøkkelpersoner inviteres i økende grad til å holde foredrag på høyskoler og konferanser, og denne tankelederposisjonen ville vært vanskelig å ta uten en digital innholdsstrategi.

Hva vil du si til markedssjefen eller lederen som ikke har implementert inbound marketing ennå? Kan man få til det samme i andre bransjer? 

- Helt klart. Jeg pleier å si at hvem som helst kan bli en tankeleder, og det mener jeg. Har du fagekspertise, en god penn og gjennomføringskraft kreves det kun at du tar en strategisk beslutning, at du legger en plan og følger den som en klegg. Dette er noe jeg til og med som enkeltperson har erfart gjennom å drive min egen personlige fagblogg siden 2009, Markedsheltene. Der har jeg over tusen abonnenter og flere tusen besøk i måneden. Inbound marketing er ikke rocket science, men det krever systematisk og langsiktig innsats. Det vi har gjort for oss selv hjelper vi nå en rekke store og mellomstore norske bedrifter med å gjøre. Jeg føler meg privilegert som får lov til å være med på den digitale revolusjonen på den norske markedsføringsarenaen i disse dager, avslutter Førsund.